Principper for kost, mad og måltider på Jejsing Friskole

Børnenes grundlæggende daglige kost er et forældreansvar. Det betyder, at skolen forventer, at børnene har spist morgenmad, inden de møder i skolen, og at alle elever har ernæringsrige og sunde madpakker med.

Eleverne spiser sammen i klassen med de lærere, de har haft i den foregående time.

Vi har et køleskab tilgængeligt for eleverne, hvor det er muligt at lægge madpakkerne indtil de skal nydes.

Gode vaner bliver tillagt tidligt i livet. Det er derfor vigtigt at motivere og stimulere børnene til en sund livsstil.

GI’ MADPAKKEN EN HÅND

Den gode madpakke

Anbefalinger til en god madpakke: Rugbrød med pålæg, grovboller, gnavegrønt f.eks. gulerødder, agurk, blomkål, ærter, tomat m.m. evt. frugt.

Den lille overraskelse kan være: Nødder, rosiner, tørret frugt, ostehaps, frugtstang. Sørg for, at der er rigeligt med mad i madkassen til hele dagen.

Pizzasnegle og pølsebrød er også udmærkede som små overraskelser i madkassen. For at det er en sund madpakke er det blot vigtigt, man netop ser dette som en lille overraskelse/et supplement til madpakkens andet indhold.

Selvom vi kommer med ovenstående anbefalinger i kostpolitikken, så er der ikke en nul-sukker-politik på skolen. Til børnefødselsdage og ved andre særlige lejligheder sker det, at eleverne får et stykke kage eller lignende.